Projekt ESF
Meniny
Dnes: Diana
Zajtra: Berta
Pozajtra: Miroslav
Aktuálne projekty
Národný projekt Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov
Erasmus+ KA1 - Mládež v európskej inklúzii / The Youth in european inclusion
Erasmus+ KA1 - Otvorení pre Európu / Opened for Europe
Erasmus+ KA2 - Rozdelení a predsa spolu / Divided but still together
IT akadémia - vzdelávanie pre 21.storočie
Erasmus+ Healthy European Youth
Odborné vzdelávanie a príprava pre trh práce - Švajčiarsko – Slovenský projekt
Erasmus+ KA1- Mládež v európskej inklúzii
Názov projektu: „Mládež v európskej inklúzii“
„The Youth in european inclusion“
Kód projektu: 2021-1-SK01-KA122-VET-000017823
Termín trvania: 1. 12. 2021 - 31. 05. 2023
Krajina realizácie projektu: Česká republika, Praha
Výška grantu: 56 030 €
V projekte sa realizuje vzdelávacia mobilita - odborná stáž učiacich sa v OVP - žiakov, ako iná forma odborného výcviku, ktorá predstavuje štyri samostatné mobility prebiehajúce 14 dní v štyroch turnusoch, bude sa realizovať počas troch školských polrokov. Projekt je určený pre žiakov UO:
- cukrár, kuchár, čašník servírka III. ročník,
- predavač II. ročník,
- ŠO obchodný pracovník III. ročník.
Hlavným cieľom projektu
je inklúzia žiakov v odbornom vzdelávaní a príprave. Mobility chceme orientovať práve na žiakov s nedostatkom príležitostí, so ZZ a zo znevýhodneného a ekonomicky slabšieho prostredia.
V zložitom výchovno-vzdelávacom období posledných školských rokov je prioritou venovať pozornosť žiakom, ktorí z ekonomických a iných dôvodov stagnovali v dištančnej a domácej príprave. Dať rovnocennú príležitosť práve tejto skupine žiakov, aby okrem OVP doma ovplyvnili svoj profesijný sebarozvoj možnosťou sledovať a nacvičovať zručnosti ich odboru štúdia v inej krajine, kultúre, zvykoch, ale zároveň nevytvárať jazykovú bariéru. Najviac postihnuté dištančným odborným vzdelávaním sú práve UO kuchár, čašník, cukrár, kde boli uzavreté prevádzky.
Ďalším dôležitým cieľom projektu je skvalitňovať praktické zručnosti a tvoriť, formovať pracovné kompetencie.
Počas OS budú účastníci zaradení do pracovného a výrobného procesu, budú nacvičovať a porovnávať zručnosti, postupy, budú zlepšovať pracovné, komunikačné, digitálne a environmentálne kompetencie v multikultúrnom pracovnom prostredí. Poskytneme rovnakú možnosť žiakom odborne rásť. Pracovať budú pod vedením mentora, ktorý bude usmerňovať ich prácu, upozorňovať na chyby a opravovať nedostatky, zabezpečovať účastníkom individuálny prístup. Možnosťou sebarealizácie v novom prostredí, sledovania inovácií v odbore a porovnávanie so stavom v našich podmienkach a na našich prevádzkach, účastník rozšíri svoj pohľad a rozsah informácií na profesiu, v ktorej sa vzdeláva.
Ďalším čiastkovým cieľom projektu je rozvíjanie kompetencie k ochrane životného prostredia, environmentálnych kompetencií, učenia sa vážiť si prírodné zdroje a neplytvať nimi, nezaťažovať ŽP.
Vo všetkých odboroch navrhovaných mobilít je úzko prepojená prax a environmentálna výchova na súčasné učebné osnovy OVY počas celého štúdia. Vo všetkých profesiách sa dodržiavajú stále prísnejšie predpisy vzťahujúce sa na ochranu ŽP, separovanie odpadov, šetrenie energiami, šetrenie surovinami, znižovanie environmentálnej záťaže. Vzťah k prírode a životnému prostrediu formujeme od útleho detstva v predškolskej výchove, počas vzdelávania na základnej a strednej škole. Napriek tomu je potrebné neustále opakovať a učiť sa osobnej zodpovednosti za kvalitu životného prostredia okolo nás. Účastníci mobilít budú sledovať a porovnávať v zahraničných prevádzkach svojho odboru environmentálne požiadavky dané legislatívnymi predpismi štátu na prevádzky a činnosti, opatrenia vykonávané v nich. Popri nácviku zručností a job shadowingu budú aj účastníci mobility ako súčasť pracovného tímu dodržiavať rovnaké pravidlá, hodnotiť a porovnávať s predpismi Slovenskej republiky.
Strakonická TV: Zpravodajství 17/2022
NP - Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov
SOŠ služieb, Ul. sv. Michala 36, Levice, chce poskytovať komplexné služby v oblasti odborného vzdelávania v levickom regióne. Škola využila možnosť, zapojiť sa do Národného projektu “Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov“. Projekt je realizovaný vďaka pomoci Európskej únie, vďaka prostriedkom z Európskeho sociálneho fondu a a z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Projekt významne podporuje pozitívne zmeny v inkluzívnom vzdelávaní priamo v školskom prostredí prostredníctvom edukačnej podpory zo strany pedagogických asistentov pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Cieľom národného projektu je:
•implementovať princípy inkluzívneho vzdelávania v stredných školách
•vytvoriť predpoklady na zlepšenie výchovnovzdelávacích výsledkov detí a žiakov,
•zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu.
V posledných rokoch pozorujeme nárast žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, s ktorými sa v kolektíve pracuje čoraz ťažšie. Vidíme to na teoretickom vyučovaní, ale aj na odbornom výcviku. K poruchám VPU pribúdajú aj poruchy správania, pozornosti, poruchy reči a v poslednom čase aj deti choré a zdravotne oslabené. Častokrát sa stretávame aj s tým, že nemajú podporu v rodine, rodičia rezignovali a ich príprave na vyučovanie už nevenujú toľko času ako na ZŠ. Zo strany rodičov neustále narastá požiadavka integrovať svoje deti do bežných tried a pre uľahčenie tohto procesu sme požiadali o 2 pedagogických asistentov, ktorí majú pomáhať učiteľom aj majstrom odbornej výchovy.
Pedagogický asistent je nápomocný pri vykonávaní týchto činností:
•Oboznámenie sa s diagnózou žiaka, z ktorej vyplývajú jeho špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby.
•Uľahčovanie adaptácie žiakov so ŠVVP a žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia na nové učebné prostredie a pomáhanie pri prekonávaní počiatočných jazykových, kultúrnych a sociálnych bariér.
•Spoluorganizovanie činnosti žiaka počas výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s pokynmi učiteľa.
•Na vyučovacom procese sa žiakom individuálne venuje: vysvetľuje im preberané učivo, pomáha im pri vypracovaní úloh a rovnako ich usmerňuje pri písaní testov a písomných prác.
•Pomáhanie žiakom na vyučovaní využívať kompenzačné pomôcky, ako napr.: gramatické prehľady na tabuľkách, gramatické cvičenia na PC.....
•Motivovanie a vychovávanie žiakov „zvnútra“, dávať im najavo, že sú jedinečnými osobnosťami, ktoré však nesú zodpovednosť za každé svoje rozhodnutie, skutok či správanie.
•Vytváranie pokojnej pracovnej atmosféry v triede.
•Spolupracovanie s triednymi učiteľmi a ostatnými pedagogickými zamestnancami.
•Pomáhanie pri príprave učebných pomôcok.
•Vedenie a/alebo napomáhanie pri činnostiach voľnočasových aktivít s využitím individuálnych, skupinových alebo hromadných foriem výchovy.
•Vykonávanie pedagogického dozoru počas neprítomnosti učiteľa a prestojov vo výchovno-vzdelávacom procese zameraného na žiakov so ŠVVP.
•Sprevádzanie žiakov mimo triedy (presun žiakov do učební).
•Organizovanie spoločenských podujatí v spolupráci s rodičmi.
•Spolupracovanie s rodičmi.
•V oblasti osobného rozvoja pedagogických zamestnancov – účasť na vzdelávacích podujatiach určených pre asistentov učiteľa organizovaných školami alebo inými inštitúciami akreditovanými na túto činnosť.
Erasmus+ KA2 - Rozdelení a predsa spolu / Divided but still together
Názov projektu: „Rozdelení a predsa spolu“
Kód projektu: 2019-1-CZ01-KA229-061283_2
Termín trvania: 1. 9. 2019 - 31. 8. 2021
Výška grantu: 22 176 €
Projekt česko-slovenskej spolupráce "Rozděleni a přesto spolu" je spoločným projektom českej Vyšší odborné školy, Střední průmyslové školy a Střední odborné školy remesiel a služieb, Strakonice a slovenskej Strednej odbornej školy služieb, Levice. Zameriava sa na rozvoj medzinárodnej spolupráce v odbornom vzdelávaní a odbornom výcviku pre učebné odbory, zlepšenie úrovne klúčových kompetencí a zručností žiakov predovšetkým odboru kuchár - čašník a kaderník s ohľadom na ich význam pre trh práce, podporu podnikavosti, kreativity a mezikultúrneho povedomia. Ďalším cieľom je tiež motivovať žiakov v štúdiu cudzích jazykov, podporiť zlepšovanie kvality i spestrenie výuky, zavádzanie inovativnych postupov a nových foriem práce a výuky.
Projektu sa zúčastnia žiaci (17-20 let) a učitelia odborného výcviku a predmetov odborov kuchár - čašník, kaderník, a grafik digitálnych médií. Spolupráca bude prebiehať aj s učiteľmi odborných predmetov so zameraním na výpočtovú techniku a komunikačnej technológie. Do krátkodobej mobility bude zapojených v každom výmennom cykle celkom 7 žiakov vyšších ročníkov (4 žiaci učebného odboru kuchár - čašník + 3 žiaci učebného oboru kaderník) + 2 učitelia odborného výcviku (za každý odbor jeden). Počas výmenných pobytov budú žiaci spoločne pracovať pod dozorom učiteľov odborného výcviku na zadaných témach podľa svojich odborov, budú vytvárať podklady pre elektronickú kuchársku knihu a elektronickú knihu účesov (vrátane zaznamenaných postupov práce) pomocí video a fotodokumentácií
v spolupráci so žiakmi odborov elektrikár a grafik digitálnych médií.
Ďalej sa budú zoznamovať so špecifikami odlišnej kultúry, histórie, životného štýlu. Súčasťou budú tiež spoločné školenia 3 odborných pedagogických pracovníkov,
v rámci ktorých prebehne porovnanie českého a slovenského systému odborného školstva, metód práce, jednotlivých prístupov, prepojenia s praxou.. Žiaci odboru grafik digitálnych médií vytvoria v rámci odborného výcviku informačný banner o celkovej spolupráci na projekte, ktorý bude umiestnený v spoločenských priestoroch jednotlivých škôl. Žiaci spoločne vytvoria elektronický slovníček českých a slovenských odborných výrazov zo svojich profesií. Výstupy projektu budú k dispozícii on line na webových stránkach projektov, škôl, budú zdielané v rámci Erassmus platformy pre šírenie výsledkov, TwinSpace, prostrednictvom ktorého a ďalších on line nástrojov bude prebiehať vzájomná priebežná príprava a spolupráca oboch zúčastnených škôl. Vytvorené materiály tak budú môcť slúžiť naďalej ako výukové materiály i pre ostatné školy, pričom ich podoba nemusí byť konečná a môže se dlhodobo rozširovať o výstupy ďalších medzinárodných projektov.
Článok - Erasmus + KA229 „Rozdelení a predsa spolu“ 1. vzdelávacia aktivita v učebnom odbore hostinský
Článok - Erasmus + KA229 „Rozdelení a predsa spolu“ 1. vzdelávacia aktivita v učebnom odbore kaderník
Článok - Projekt Erasmus+ KA2 Partnerstvá škôl na DOD SOŠ služieb
Článok - Erasmus + KA229 „Rozdelení a predsa spolu“ 2. vzdelávacia aktivita v učebnom odbore hostinský
Článok - Erasmus + KA229 „Rozdelení a predsa spolu“ 2. vzdelávacia aktivita v učebnom odbore kaderník
Strakonická TV: Zpravodajství 48/2019
Erasmus+ KA1 - Otvorení pre Európu / Opened for Europe
Názov projektu: „Otvorení pre Európu“ „Opened for Europe“ „OFE“
Kód projektu: 2019-1-SK01-KA102-060584
Termín trvania: 1. 6. 2019 - 30. 11. 2021
Výška grantu: 62 470 €
Projekt Erasmus+ KA1 Vzdelávacia mobilita učiacich sa a zamestnancov v OVP s názvom „Otvorení pre Európu - Opened for Europe“ realizuje SOŠ služieb, Levice v období od 1.6.2019 do 31.12.2020.
V projekte sa realizujú dve vzdelávacie mobility:
1. mobilita - odborná stáž pre 8 pedagogických zamestnancov - učiteľov odborných predmetov, majstrov odbornej výchovy v odboroch kaderník, hotelová akadémia, grafik digitálnych médií, hotelová akadémia. Mobilita učiacich sa PZ v OVP je zameraná predovšetkým na rozvoj kompetencie plánovania a realizácie vlastného profesijného rastu a sebarozvoja, kompetencie stotožniť sa s profesijnou rolou a so školou, kompetencie multikultúrnej odbornej a jazykovej komunikácie, kompetencie odborných zručností, kompetencie využiť svoje osobnostné a odborné predpoklady na rozvoj svojej profesijnej kariéry. Pedagogickí zamestnanci počas odbornej stáže pozorujú prácu zamestnancov v organizáciách ich odborného zamerania, sledovali nové trendy v odbore, organizáciu prevádzky, organizáciu práce, nové a iné techniky, nové technológie, nové materiály, porovnávajú legislatívu v odbore.
Vzdelávacie výstupy z odbornej stáže pedagogických zamestnancov sú správy z odbornej stáže, implementácia výstupov do školského vzdelávacieho programu v daných odboroch, implementácia výsledkov vo výchovno-vzdelávacieho procesu, realizácia otvorených hodín.
2. mobilita - odborná stáž učiacich sa v OVP - žiakov, ako iná forma odborného výcviku, zahŕňa tri mobility prebiehajúce 14 dní v troch turnusoch. V každom turnuse sa zúčastní odbornej stáže 10 žiakov, žiaci študijného odboru kozmetik, II. a III. ročník, žiaci učebného odboru kaderník, II. a III. ročník, žiaci študijného odboru grafik digitálnych médií IV. ročník, žiaci študijného odboru hotelová akadémia III. ročník.
Ciele projektu a kľúčové oblasti zlepšenia v mobilite učiacich sa jednotlivcov - žiakov v OVP sú:
- doplnenie a zvýšenie, skvalitnenie, odborných vedomostí, novej a inej odbornej terminológie na konkrétnom pracovisku formou pozorovania (job shadowing) v konkrétnej téme, v súlade s učebnými osnovami odborného výcviku (OVY) a odborných predmetov (OP),
- automatizácia zručností, ktoré už ovládajú a porovnávanie pracovných postupov, nácvik nových a iných, špecifických praktických zručností, charakteristických pre konkrétne pracovisko, ako formy odborného výcviku ( work - based learning), osvojené počas odbornej stáže na pracovisku v konkrétnej téme, v súlade s učebnými osnovami OVY a OP, v rozsahu ktorý nie je možné realizovať v školských podmienkach, iba na profesionálnych pracoviskách, priamo v pracovnom procese,
- rozvoj a skvalitnenie sociálnej, komunikačnej, jazykovej kompetencie účastníkov,
- rozvoj a zvýšenie kompetencie samostatne a predovšetkým tvorivo pracovať,
- rozvoj a zvýšenie IKT kompetencií.
Článok - Erasmus+ KA1 Opened for Europe - Odborná stáž učiacich sa v OVP
Článok - Erasmus+ KA1 Učiaci sa v OVP - Odborná stáž pedagogických zamestnancov v Prahe – 1. turnus
Článok - Erasmus+ KA1 Učiaci sa v OVP - Odborná stáž žiakov v Prahe – 1. turnus
Článok - Prezentácia výsledkov pozorovania z odbornej stáže PZ pre učebný odbor barbier
Článok - Projekt Erasmus+ KA1 Učiaci sa v OVP na DOD SOŠ služieb v Leviciach